مقاله نویسی و روش تحقیق

الزیویر (Elsivier) چیست؟

الزیویر (Elsivier) چیست؟

کلیک کنید: فایل نحوه جستجو :  بر روی آن کلیک کنید

 

الزیویر (Elsivier) چیست؟
تعریف رسمی که الزیویر از شرکت خود ارائه داده است بدین شرح می‌باشد:
«الزیویر یکی از ارائه‌دهندگان پیشروی راهکارهای اطلاعاتی است که سعی در افزایش عملکرد متخصصان حوزه‌های مختلف علمی، پزشکی و فناوری دارد؛ و تسهیلاتی را فراهم می‌آورد تا متخصصان ذیل بتوانند تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند، مراقبت‌های بهتری را از بیماران به‌عمل آورند و گاهی حتی اکتشافات پیش‌گامانه‌ای را ایجاد کنند که این پیشرفت‌ها بتواند مرزهای دانش را جابه‌جا کند و موجبات پیشرفت بشر را فراهم آورد. الزیویر راهکارهای دیجیتال مبتنی بر وب را ارائه می‌دهد، که از میان‎‌‍ آن‌ها می‌توان به تعدادی از نام‌های معروف مانند «SicenceDirect»، «Scopus»، و «ClinicalKey» و «Elsevier Research Intelligence» اشاره کرد. این شرکت حدود 2،200 ژورنال، شامل عناوینی هم‌چون «The Lacent» و «Cell»، و بیش از 25،000 عنوان کتاب را منتشر می‌سازد. شرکت الزیویر یکی از توابع گروه شرکت‌های «Reed Elsivier Group PLC» است که یکی از شرکت‌های پیشگام جهان در ارائه‌ی راهکارهای اطلاعاتی حرفه‌ای در بخش‌های علوم، پزشکی، حقوق، ریسک و کسب‌وکار است…»
شرکت الزیویر کنونی که یکی از ناشران مدرن محسوب می‌شود، در سال 1880 تاسیس شده است. اما ریشه‌های این شرکت را می‌توان در یک انتشارات کوچک هلندی به نام «Elzevir» جست. الزیویر نام خود را از شرکت اصلی که «سرای الزویر» نام داشت، به ارث برده است. سرای الزویر انتشارات کوچکی بود که در سال 1580 توسط خاندان «Elzevir» که خانواده‌ای هلندی بود، تاسیس شد.
در کارنامه‌ی انتشارات الزویر کتب و مقالات منتشر شده‌ی بسیار درخشانی به‌چشم می‌خورد، که نشان‌دهنده‌ی کمک شایان این شرکت به توسعه‌ی علم است. از این میان می‌توان به مواردی هم‌چون انتشار اولین و آخرین مقاله علمی گالیله در سال 1683 توسط الزویر، انتشار مقالات استفان هاوکینگ (فیزیک‌دان مشهور در عصر حاضر)، انتشار کتاب‌های ژول‌ورن و بسیاری از دانشمندانی که در دو عصر حاضر موفق به دریافت جوایز نوبل شده‌اند، اشاره کرد.
مقاله گالیله چاپ شده توسط الزویر

مقاله گالیله چاپ شده توسط Elsevier
تصویر لوگوی کنونی انتشارات Elsevier که در گوشه‌ی بالا- سمت چپ تمامی انتشارات این شرکت به‌چشم می‌خورد را «آیزاک الزویر» فرزند «لوئیز الزویر»، موسس سرای الزویر، در سال 1620 طراحی کرد و در تمامی مستندات این شرکت آن را درج نمود. بر سر معنا و مفهوم دقیق این لوگو توافق جامعی وجود ندارد. این تصویر درخت نارونی را نشان می‌دهد که درخت تاکی بر دور آن پیچیده است و عبارت لاتین «Non Solus» که به معنی «عدم تنها بودن» است از آن آویزان است. هرچند اکثر دانشمندان اتفاق نظر دارند که درخت نارون نشان‌دهنده‌ی درخت دانش است، اما معنی تاکی که دور آن پیچیده است، چندان واضح نیست.
تاریخ‌شناس معاصر، «لوسی شولتر» معتقد است که مردی که در زیر درخت ایستاده است نشان‌دهنده‌ی یک فیلسوف یا یک دانشمند فرزانه است که از میوه‌ی درخت که سخنان الهام‌بخش و پربار دیگر دانشمندان است، بهره می‌گیرد. در این دیگاه رابطه‌ی میان درخت نارون و تاک، ثمره دادن و تولید میوه است و درنتیجه دربردارنده‌ی یک پند اخلاقی است. همان‌طور که «اراسموس» به استعاره‌ی درخت و تاک اشاره دارد:
«همچو تاک که باوجود قرار گرفتن در جایگاه شاخص‌ترین درختان، نیازمند حمایت عصا یا ستون‌های چوبی یا درختان دیگری که هیچ‌یک دارای میوه نیستند می‌باشد، علما و قدرتمندان نیز نیازمند کمک انسان‌های ضعیف‌تر هستند.»
در این نگاه، لوگوی الزویر نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی نمادین محقق و ناشر است. افزودن پیام «تنها نبودن» این پیام را تقویت می‌کند که همچنان که وجود درخت نارون برای حمایت از محققان و دانشمندان الزامی است، وجود دانشمندان نیز قطعاً برای ثمره دادن ضرورت دارد. این نماد نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی میان الزویر و نویسندگان است، به‌طوری که آن‌ها به‌طور مجزا هیچ‌یک به‌تنهایی نه مستقل از دیگری است و نه وابسته به‌ طرف دیگر، بلکه هر دو به یکدیگر وابستگی متقابل دارند.
منبع: http://blog.elearnica.ir

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن