مصاحبه کنکور دکتری مدیریت

دوره دکتری پژوهش‌محور چه تفاوتی با دوره آموزشی پژوهشی دارد؟

دوره دکتری پژوهش‌محور چه تفاوتی با دوره آموزشی پژوهشی دارد؟

دکتری پژوهش‌محور، دوره‌ای با محوریت پژوهش است که میزان واحدهای اصلی در این دوره، بسیار کمتر از دوره‌ آموزشی-پژوهشی و محوریت با پایان‌نامه است. در دوره‌‌ دکتری پژوهش‌محور تنها ۳ تا ۸ واحد درسی ارائه می‌شود و ۲۸ تا ۳۳ واحد به رساله اختصاص دارد.

در شیوه‌ دکتری پژوهش‌محور، دانشجو در طی نیم‌سال اول استاد راهنمای خود را به گروه معرفی و در صورت تصویب شورای گروه، این موضوع به دانشجو و استاد ابلاغ می‌شود. در این دوره دانشجو هنگام ورود و ثبت‌نام، یک عنوان پژوهشی به گروه ارائه و پس از تأیید گروه، دانشجو امکان نگارش طرح پیشنهادی رساله را خواهد داشت. در برخی موارد نیز، خود دانشگاه این عنوان پژوهشی را در اختیار دانشجو قرار می­دهد. دانشجو پس از موفقیت در گذراندن واحدهای جبرانی و اصلی و با هماهنگی با استاد راهنما طرح تحقیق رساله‌ خود را به گروه ارائه و پس از اخذ تأیید از گروه، مجوز نگارش پایان‌نامه را دریافت می‌کند.

مدت مجاز تحصیل در دوره‌ دکتری پژوهشی حداقل ۳ سال و حداکثر ۴ سال است که حداکثر یک نیم‌سال قابل افزایش است.

دکتری آموزشی-پژوهشی (دوره‌ای که بیشترین رقابت برای آن صورت می‌گیرد)، دوره‌ای است که ۱۲ تا ۱۸ واحد اصلی در آن ارائه می‌شود و ۱۸ تا ۲۴ واحد نیز به رساله اختصاص دارد. در بیشتر دانشگاه‌ها، مجموع واحدهای اصلی و پایان‌نامه در شیوه‌ دکتری آموزشی-پژوهشی ۳۶ واحد است.

مدت مجاز تحصیل در دوره‌ دکتری آموزشی-پژوهشی حداقل ۷ نیم‌سال و حداکثر ۹ نیم‌سال است که حداکثر یک نیم‌سال قابل افزایش است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن