اخبار دکتری مدیریتدکتری رفتار سازمانیدکتری منابع انسانی

دکتری رفتار و منابع انسانی: کنکور دکتری بازرگانی شرکت کنم یا مدیریت دولتی؟

دکتری رفتار و منابع انسانی: کنکور دکتری بازرگانی شرکت کنم یا مدیریت دولتی؟

 

 

 

با توجه به اعلام رسمی سازمان سنجش، گرایش‌های مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی در هر دو رشته مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی ارائه شده‌اند. این شرایط ممکن است داوطلبان متقاضی این گرایش‌ها را دچار ابهام و سردرگمی‌کند. به‌عبارت‌دیگر در روزهای اخیر به‌کرات با این سؤال داوطلبان روبرو می‌شویم که «برای قبولی در دکترای مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی، در کنکور مدیریت دولتی شرکت کنم یا مدیریت بازرگانی؟!». برای تحلیل دقیق این سؤال و پاسخگویی صحیح به آن باید چند عامل را مدنظر قرار داد:
???????????

1️⃣ دروس تخصصی سطح کارشناسی ارشد?
یکی از تفاوت‌های اصلی کنکور رشته مدیریت دولتی و بازرگانی، دروس تخصصی سطح کارشناسی ارشد این دو رشته هستند. به‌عبارت‌دیگر در کنار دروس عمومی و دروس تخصصی سطح کارشناسی این دو رشته که کاملاً مشابه هستند، داوطلبان رشته مدیریت دولتی باید دروس مبانی و نظریه‌های خط‌مشی گذاری و مبانی مدیریت دولتی را مطالعه کنند؛ این در حالی است که داوطلبان رشته بازرگانی باید مطالعه بازاریابی پیشرفته و مدیریت استراتژیک پیشرفته را در دستور کار خود قرار دهند. اگر بخواهیم با توجه به این عامل تصمیم‌گیری کنیم، قطعاً گرایش‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد داوطلبان، اهمیت زیادی دارد. بدیهی است افرادی که کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دارند، با درس‌های کنکور بازرگانی ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و برعکس.

2️⃣ اولویت دوم در انتخاب گرایش?
باید دقت داشته باشیم که اگر داوطلبان در آزمون هرکدام از رشته‌ها (دولتی یا بازرگانی) ثبت‌نام کنند و در به‌خوبی از پس کنکور بربیایند، ممکن است به هر دلیلی انتخاب اول خود (گرایش مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی) قبول نشوند. در این شرایط انتخاب گرایش دوم اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. در رشته مدیریت دولتی به‌غیراز گرایش‌های رفتار و منابع انسانی، امکان انتخاب گرایش‌های تصمیم‌گیری و خط‌مشی گذاری عمومی، مدیریت تطبیقی و توسعه و مدیریت سازمان‌های دولتی ایران وجود دارد. درحالی‌که شرکت در کنکور مدیریت بازرگانی امکان انتخاب گرایش‌های بازاریابی، سیاست‌گذاری بازرگانی
و مدیریت استراتژیک را فراهم می‌کند.بر مبنای این عامل، علاقه و سوابق داوطلبان نقش بسزایی ایفا می‌کند. به‌عنوان نمونه اگر داوطلبین به‌غیراز انسانی و رفتار به خط‌مشی گذاری نیز علاقه داشتند، بهتر است در کنکور رشته مدیریت دولتی شرکت کنند.

3️⃣ شانس قبولی?
سومین عامل و مهم‌ترین عامل در انتخاب صحیح رشته امتحانی، شانس قبولی هرکدام از این رشته‌ها برای گرایش منابع انسانی و رفتار سازمانی است. تعداد شرکت‌کنندگان در رشته‌های مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی تفاوت معناداری ندارد. در کنکور سال 1396، در رشته مدیریت بازرگانی 9800 و در رشته مدیریت دولتی 9000 نفر شرکت کردند که با اختلاف بسیار زیادی نسبت به سایر موارد، پرطرفدارترین گرایش‌های مدیریت محسوب می‌شدند. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که در اکثر دانشگاه‌های کشور به‌استثنای چند دانشگاه که دوره‌های به‌صورت مشترک برگزار می‌کنند، گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی زیر نظر گروه مدیریت دولتی فعالیت می‌کنند، بنابراین در کل میزان پذیرش رفتار و منابع در رشته دولتی بیشتر از بازرگانی است. در کنکور سال 96 رشته مدیریت بازرگانی، کلیه دانشگاه‌ها در کلیه دوره‌ها (روزانه، شبانه، پیام نور و پردیس) به‌استثنای دانشگاه آزاد 25 نفر ظرفیت برای گرایش مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی اعلام نمودند. این در حالی است که همین آمار برای رشته مدیریت دولتی 108 نفر بود. به‌عبارت‌دیگر ظرفیت پذیرش کنکور دولتی برای گرایش‌های رفتار و منابع بیش از چهار برابر کنکور بازرگانی است. در ضمن تمامی پذیرش دانشگاه آزاد برای گرایش‌های رفتار و منابع انسانی نیز از طریق کنکور رشته مدیریت دولتی صورت گرفت که تعداد بسیار قابل‌توجهی است. بنابراین اگر به دنبال شانس قبولی بیشتر در رفتار و منابع انسانی هستید، رشته مدیریت دولتی توصیه می‌شود.
?در نهایت داوطلبان مردد می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل سه عامل فوق و با اتخاذ تصمیمی صحیح، شانس موفقیت خود را در کنکور سال 97 به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند‼️

 

دکتر وحید بیگی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن